​PumaM1 haastoi mestarisuosikin Oulussa – vielä ei pisteille päästy
M1Julkaistu: 16.10.2023 16.00

"Sun on pakko tulla Ouluun", ne lauloi – ja mehän mentiin! Tehtiin asioita huolella. Onnistuttiin paljossa, vielä ei osattu kaikkea. Isot pisteet ja erävoitotkin jäivät isännille, mutta me palasimme entistä vahvempina koti-Helsinkiin. Lopputulos Kisko – PumaM1 3-0 (25-22, 25-22, 25-23) kertoo tiivistetysti sen, että erien lopussa meidän pitää olla vahvempia.

Oulu – sehän on kohtuullisen kaukana, vaikka vasta puolivälissä, jos koko Suomea katsoo. Siksi lähdimme liikkeelle jo lauantaina. Junalla halki lakeuksien ja yöksi oikein hotelliin. Aamutreeneissä käytiin jo halli ja joukkue ajamassa lämpimäksi, kun isäntien vastuuvalmentaja Laukkanen oli nöyrästi laittanut verkon ja puhunut valotkin päälle. Komiat on olosuhteet Kiskolla siellä! Aamujäiden jälkeen takaisin Arinaan syömään ja lepäämään, iltapäivällä takaisin hallille.

Omana teemana meillä oli virheiden vähentäminen. Siinä mentiin oikeaan suuntaan, mutta vauhti voisi kovempikin olla. Head coach Tuominen oli viikon väijynyt Kiskon otteita kahden edeltävän ottelun videoilta ja piirtänyt ne kirurgin tarkasti yhdelle A3:lle. Kentälle astuessa toki heti huomattiin, että aivan eri ukkelithan sieltä vastaan käveli. Kiskon nuoren 1-passarin maju-retken olimme scoutanneet, mutta samalla Laukkanen oli uusinut koko kuusikon. Avauserässä Kisko vei, mutta ihan kohtuudella roikuimme mukana, eikä ero missään vaiheessa älyttömäsi revennyt.

Toinen erä eteni jo aivan tasaväkisesti, ja pääsimme pientä johtoasemaakin ottamaan. Lopun palloissa Kisko oli kuitenkin taas halukkaampi ja otti erän nimiinsä.

Kolmas erä oli Isku-pelin tapaan meiltä jälleen paras. Johdimme sitä lähes koko ajan, joskaan omien syöttöputkien jäädessä lyhyiksi ero ei revennyt riittäväksi. 20-17 johdossa ja omassa syötössä Iska Tuominen vaihtoi passari Onni Kalon hetkeksi torjuntavoimaiseen KT Aaro Lepistöön (debyytti 1-sarjassa!). 4-paikka tukittiin Kiskon ykköstykiltä Markus Tammelalta, mutta niin vain tuomaristo tulkitsi hänen lyöntinsä osuneen rajaan. Isännät pysyivät pelissä ja käänsivät kolmannenkin erän itselleen.

Ottelussa Aku Kauppi (Isännöintipalvelu Mäkelän tukema hakkurimme) tulitti 18 pinnaa ja tuli palkituksi toisen kerran kaudella joukkueen parhaana. Huikean varmasti pelasi jälleen myös libero Joona Katajamäki ja vahvoja otteita esitti myös passarina ottelun läpi pelannut kapteeni Onni Kalo. Mutta kuten Iska Tuominen pre match -haastattelussa totesi, perimmiltään yksinkertainen joukkuepeli tämä lentopallo on. Ilman yhtä ei ole toista ja joukkueena menemme eteenpäin – opimme voittamaan.

Joko ensi sunnuntaina Pielaveden Sampoa vastaan kotiavauksessa Lehdon ykköskentällä? Tule todistamaan!